onsdag 20 december 2017

Mumin in Lundby.


Jag har säkert gråtit här tidigare
att jag aldrig fick ett dockhus när jag var liten.
Orsaken var mina bröder... det sa föräldrarna iallafall.
Och med tanke på hur mina dockor och dockvagnen behandlades så var det kanske så.....

Som 55åring köpte jag ett tre vånings Lundby på loppis.
På handeln kom ännu en liten påse med möbler.
25euro kändes som ingenting när en 50års längtan skulle lappas.

Huset är använt och något klistermärke och pennan har gjort en annorlunda inredning minsann.
Men det gör inget för det skall bli en renovering i något skede.
Och då leker inte Mumin där mera.
Just nu är huset alla barnbarnens favorit.
Men visst är det en skillnad om en 5årig flicka leker där
eller när tre åringen backar in en traktor med grävmaskin på  släp i botten våningen. Men båda har lika roligt där!


I helgen när här städades så fick också huset,
inte bara en sväng med dammtrasan utan ett nytt ställe.
Säkert en timme satt jag och möblera och sökte i leklådan efter invånare och djur. En ljusslinga som var överlopps blev som belysning ännu. Vad jag väntar att "terroristerna" skall anlända ....
för famu har en saga om huset nu i juletider.

I huset pågår ett och annat.
Mumintrollen går en julklapps razzia utan like.
De tjuvlyssnar på Muminmamma och Pappa bakom sovrumsdörren.
Sniff har gömt sej i soffhörnet och druckit två koppar kaffe.
Lilla My hon råddar på överallt.
Hon kollar på jordgloben var finns Korvatunturi och hur tusans länge skall det räcka att komma till Lundby.
- och var är våran julgran!!!



Alla skåp och lådor undersöks men inget hittas.... allt är bara välstädat!!!


Snorkfröken skall hjälpa till i julstöket, men vägrar lägga grisen i skinkpåse så länge som den springer omkring iallafall. -kan vi inte äta bara fisk!!

Mumintrollet och lilla My har stängt in sej på tuppen. Men inga julklappar där heller.

I botten våningens gästrum huserar en familj som inte är inbjudna överhuvudtaget.
De hoppar i sängarna och gömmer sej lite överallt. Ingen Mössens julafton i Lundby.
De skall ut innan julafton!
Snusmumriken som är lite av en enstöring sköter djuren på botten våningen.
Djuren skall alltid få en extra skopa kraftfoder om julen.



Det att huset flytta in i hyllan....så kosta mej två hyllor...
det var lite surt måst jag erkänna,
för jag hade dagen innan meddelat att
-man får ha bara så mycket böcker som det ryms i ens egen hylldel!!
Var i tusan kom nu sen den idén ifrån.. undrar jag idag!!
Varför tala först och alltid tänka sen....

Visserligen så har jag smugglat in lite böcker på MrJärkis sida nu senare.
Jag kommer visserligen att bli fast,
eftersom vi läser på olika språk...
men jag litar på att jag kan tala mej ur den obekväma situationen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...