torsdag 30 januari 2014

Födelse(dags)kakan.

Ni som läst min blogg längre så vet systemet på mitt jobb.
Finns det bara minsta lilla orsak...
så ropar alla i kör -kakkukahvit-
Orsaker har varit hundvalpar, semester,födelse/namnsdag, guldmedalj,ny bil, sluta jobba hos oss, klarat prövotiden m.m
Jag hade inget annat val än att baka "famokaka" då Ronis lillabror kom tillvärlden.
Men så mycket drog jag ut på tiden, så jag kunde slå ihop det med min egen födelsedag.
Det som är tacksamt med vårat kafferum är att allt går åt.
Och man kan gott pröva allehanda recept, och sen smuggla in det kanske inte alltid så lyckade bakverket på kafferums bordet.
Se cool ut på pausen....
Fast det lyckas sällan.
Hercule Poirot skulle blekna om han visste hur snabbt vårdbranchen luskar fram den rätta bagaren.

Det jag ville pröva denhär gången var ÄTBAR SPETS. Hade läst om någonstans att det finns sådant.
Jag trodde först det var något man köpte på rulle....(blondin)
men man var nog tvungen att göra den själv.
En fin smal spets schablon köpte jag och massan som man vispar ihop.
Allt breds ut i silikon formen. Sen ugnen på 60 grader och 10 minuter "bakas" spetsen där.
Sen då den svalnat så petar man loss den fina spetsen.Hur lätt som helst.
Jag köpte min från en liten butik i Borgå som heter Juhlava. Där är bra betjäning och hon har mycket bra tips som lönar sej att följa ;) Också nätbutik nuförtiden.

Kakan var ju en liten pojkes och en lite äldre tants "kimppakaka".
Så det blev sockerspets, pärlemorspray och citronkräm fyllning för min del och ljusblå färg och hjärtan på bykstrecket för famos *minstalillahjärta*


Tällä viikolla oli "pakko" tarjota kakkua töissä. Syy oli omat synttärit ja tietysti sitä että famolle tuli toinen pieni soma poikalapsi hellittäväksi. Sitä kakkua oli kyllä töissä kaivattu jo monta päivää....
Sininen kakku ja syötävä pitsi oli sitten lopputulos.
Pitsin aineet ja sininen massa tuli ostettuu ihanasta pienestä kaupasta Juhlava Porvoossa.
Nykyisin hänellä on myös nettikauppa. Siinä on kiva käydä koska hänellä on aina hyvät niksit ja ideat.

5 kommentarer:

  1. Åhh, så ljuvliga kakor! En sådan spetform "måste" jag oxå köpa. Du är så skicklig på att baka, lyckans jobbkompisar :)
    Ha en fin dag!
    kram Tini

    SvaraRadera
  2. Vilken kak-konstnär du är... Tänk att man kan göra sånt !
    Bortskämda blir din kolleger med dylika kakor... Dom önskar säkert att du skulle ha många barnbarn :)
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  3. et sit oo meille tarjonnu ;) ........... salaiset ihailijat :) :) .

    SvaraRadera
  4. Inte råkar ni behöva en "fuskläkare" till jobbet!!?? Jag skulle kunna tänka mig den tjänsten...bara för kakornas skull:) Du skämmer nog bort dom med så fina kakor!

    SvaraRadera
  5. Onnea tuplafamolle, iso onnitteluhali!! (Ja miksi mulla ei koskaan ole työvuoroa, kun sulla on kakkuvuoro)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...