söndag 27 oktober 2013

Citrusljus

Jag såg på fb hur man gör ett ljus av t.ex. en apelsin.
Det hade jag inte hemma.. så jag tog en mandarin.
Kanske det var därför jag inte fick det att brinna.

så här skulle man göra:
ORANGE CANDLE! So clever! Just take an orange/lemon/grapefruit, cut in half, eat the middle portion, leave the center core-like stem intact. Pour a kitchen oil (veg oil,olive oil, etc) into orange just below the top of the stem. Light stem. It will burn for hours and smell amazing.


Och otålig som jag är så hällde jag ut olivoljan..
och i med ett litet värmeljus.
Det ser ganska fint ut tycker jag.

Och plus att nu får jag användning för de så himmelens sura mandarinerna.


Luin facebookissa miten tehdään citruskynttilän. Vaikutti kivalta ja helpolta ja aineet löytyy joka keittiöstä.
Paitsi nyt se appelsiini.......niinpä yritin mandariinillä.
Oikein hyvin ei onnistunut... Ohje on ylhäällä.
Kaadoin öljyt pois ja laitoin lämpökynttilän palaamaan. Ihan nättiä sekin.
Tuleepahan nyt ne hirmu happamat hedelmät käyttöön ;)

6 kommentarer:

  1. Det blev snyggt med ljuset i. Jag läste också det där på fb och tänkte att jag borde prova, men det är ju enklare att sätta i ett ljus :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket enklare :) kändes lite som slöseri med att ösa så mycket olivolja i skalet...

      Radera
  2. Bra ide. Tror det blir fint till jul. Känner man doften ändå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej Lotta jag märkte ingen doft, men jag hade nog en gryta i ugnen som "rådda" till det lite ;)
      Jag tänkte faktiskt på mandarinljus redan då jag gröpte ur äpplena till kräftskivan...

      Radera
  3. Jag beundrar alla som orkar pyssla, testa olika grejer och hålla på. Blev ju slutligen fint hos dig också!

    SvaraRadera
  4. Jo visst blev det det
    och fast jag nu gör allmöjligt .....så vill jag iallafall komma fram där "aita on matalin" ;)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...