lördag 6 augusti 2011

Sötaste bykstrecket i byn.

Då vi igår var och tapetserade åt sonen&söta fästmön
passade jag på att gå upp på vinden.
Det är som att gå tillbaka i sitt iget liv sådär 15-20år...

Men orsaken till vindsbesöket var att jag mindes
baby-lådan från 1986!!!
Egentligen sökte jag baby-sockor
som min svärmor då stickade till sonen.
Men där fanns också vagnen,skötbordet, spjälsängen...
Allt nerpackat ihopp om ett syskon till Sonen...
Syskon blev det aldrig tyvärr.
Minns inte i vilken ålder det var som Sonen önska sej en
lillasyster till julklapp,
men det blev en Nikko-bil försäkerhets skull den julen...

Vi gick igenom lådan med babykläder,
och söta fästmön plockade ur en hel massa som hon vill använda!!

Så då erbjöd jag mej att tvätta upp dem.
Men oj vad glad jag blev,
och sockorna som svärmor stickade var i hennes favoritfärg..
Jag är helt säker på att Famo myser uppe bland molnen,
när hennes sockor kommer i andvändning igen
på hennes högt älskade barnbarns eget barns små fossingar..

Och jag har haft my moment då jag tvättade samma sparkbyxor
som för 24 år sen..
Och oj så ett modershjärta minns mycket då man käpper en knapp i ett par sparkbyxor
som sen svajar med tårna innåt på ett bykstreck i sommarsolen!


*****************************************
Kävin eilen poikani ja tulevan äidin luona, tapetoitiin seinä ja Mies auttoi veljeni listoituksessa...

Muistin sitten että vintillä on pojan vauvan vaatteet laatikoon pakattu, eiku yläkertaan tarkistamaan.
Sieltä löytyi vaunut, hoitopöytä, pinnasänky ja vaatelaatikko. Kaikki odottamassa jos olisi vielä tarvittu...
Pikkusiskoa ei tullut, vaikka poika sitä niin kovasti toivoi,jopa joululahjaksi. Hankittin varmuuden vuoksi radio
ohjattava Nikko-auto pojalle kuusen alle!

Käytiin laatikko läpi, oikeastaan etsin villasukkia mitä anoppini silloi pojalleni kutoi, mutta tuleva äiti löysi 
paljon muutakin mitä hän haluaa käyttää tulevalle lapselle. Sukatkin löytyi ja ne sattui olemaan hänen lempivärissä vielä :)

Olen ihan varma että anoppini myhäilee tyytyväisenä pilvenreunalla, hänen tekemät sukat tulevat  hänelle  niin rakkaalle lapsenlapsen oman lapsen pikku jalkoihin.
Lupasin pestä kaikki vaatteet ja voi että olen ihaillut tänään meidän kuivaustelinettä, tämän kylän ehdottomasti suloisin :)

Ja voi mitä kaikkea äidinsydän muistaakin kun napittaa tutun potkuhousun nappeja pyykkinarulla, varpaat pikkasen sisäänpäin ne siinä roikku auringossa.

5 kommentarer:

  1. Oj sådan nostalgi tripp! Nog är det roligt att gammalt kommer i användning på nytt! Äkta retro-kläder:)

    SvaraRadera
  2. Du fick mig riktigt tårögd...Min babylåda ligger också på vinden och är från 1986 eller -87 (äldsta dottern är född i april -87, så jag minns inte när jag fick mammaförpackningen). Så underbart att kunna använda på nytt kläderna - och att de DUGER!!!!!!

    Kramelis kram!
    -Pia-

    SvaraRadera
  3. Hienoa että olet säästänyt noin paljon lapsesi potkuhousuja ym, ja upeaa kun niitä voi käyttää niitä käyttäneiden omalle lapselle !
    Minulla on säästettynä vain muutamat parhaimmat vaatteet.
    Sunnuntaiterkut :)

    SvaraRadera
  4. Härliga minnen som vajar där på bykstrecket!
    Vilken tur att de kommer till användning igen :)
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  5. Det måste kännas underbart....

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...