måndag 11 juli 2011

Reseptet till Solis sommarpaj

Det här är INTE mitt eget resept utan Soli Nybergs! Mera om henne på http://www.nybergsvarpet.com/

Jag har ju tidigare berättat här i bloggen om traditionen på mitt jobb att bjuda semesterbulla, tillbakafrånsemesterbulla, hundbulla, nybilbulla,klaraprövotidenbulla,avskedsbulla osv.
Då nu min semester börjar på fredag, (YES YES YES) så i morgon skall jag bjuda på Sommarpaj med vaniljsås.

SOLIS SOMMARPAJ
4 dl vetemjöl
2 dl socker
1 tsk bakpulver
1 tsk soda
1 tsk vaniljsocker
125 g smält margarin
250 g kvark
1 ägg
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
½ l rabarber i bitar
skivade jordgubbar
Blanda ihop ingredienserna till smuldegen. Platta ut halva satsen i en rund pajform. Rada rabarber och jordgubbar på den utplattade degen. Blanda kvark, ägg och socker och häll över. Smula till sist resten av pajdegen på kvarkblandningen och grädda pajen 20-25 minuter i 200 grader. Passar bra som dessert med färska jordgubbar och glass.
                                 ***************************************************************

Den är superlätt och snabb. Plus att ingredienserna är sådana man oftast har  hemma på sommaren.
Och jag är ju den som skall fuska och slippa så lätt undan som möjligt, så jag klipper med saxen rabarbern i bitar.... och så brukar jag faktiskt nog smörja formen lite. Onödigt kanske, men som den gamla bondkärring jag är, så är det storm omöjligt att sluta med endel fixa idér.....
Men annars följer jag nog reseptet  ganska noga....

Till förra helgen orka jag inte ta mej ända till rabarbern, så jag stanna några meter tidigare och plocka 0,5lit. blåbär i stället. Det blev också gott med att byta ut rabarbern. Och jag har också någongång gjort den enbart på blåbär.




Här är lite bilder när jag baka idag, Jag tänker då aldrig göra någon kokbok, jag glömde ju nästan sockret från fyllningen när det skulle fotas emellanåt. Och ett varningens ord, fast tomat och salt skålen syns på bilderna så tillsätt inte dom. Eller kalla inte den åtminstone Solis sommarpaj då. :))))

                                        LYCKA TILL !!

6 kommentarer:

  1. FInfina bilder!! ser gott ut!

    SvaraRadera
  2. Stiligt inlägg...jo, det är lite att pyssla med när man ska komma ihåg att fota alla ingredienser också...det räcker inte som hängiven bloggara att bara skriva om receptet! Kakan ser onekligen jättegod ut....tål att testas =)

    SvaraRadera
  3. Du räknar alltså ner till semestern nu. Jobbarkompisarna blir säkert glada över pajen!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  4. Hi hi gjorde också en rabarber o jordgubbs paj idag ,smuldeg med havregryn vart såå gott.
    Tyckte bilderna va toppen :)
    Ha en skön kväll.
    Kramen Anette

    SvaraRadera
  5. Hej ! Sitter och "nattsuddar" och hittade din blogg ! Trevlig läsning och fina bilder ! Kikar nog in på nytt !

    SvaraRadera
  6. Namnam, ser gott ut! Lyckost som har hela semestern framför, jag har "bara" halva kvar, och oj hur tiden rusar iväg!
    Ha en bra sista arbetsdag:)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...