torsdag 8 augusti 2013

Hembränt!

Med risk för att bli utslängd ur gruppen
Finlandssvenska inredningsbloggar så visar jag nu mitt hembränneri.

I många år så har jag med jämna mellanrum gjort
likör så här på hösten.
Jag har prövat på jordgubb och körsbär,
men min favorit är nog svarta vinbär.

Resept finns det säkert lika många som spritlangare.
För det har jag också gjort mej skyldig till.
Gjort dubbelsats och gett som julgåva i vackerflaska.

Om du vill pröva mitt resept
och med risken av att bli beroende, så kommer reseptet här.

1 liter klar sprit (jag använde koskenkorva)
1 kg fintsocker
1 liter svartavinbär.
om du har möjlighet så några vinbärsblad också.

Allt slår du i en glasburk och rör om.
Stäng locket.
Det tar en tid innan sockret löst upp sej,
Så det är bara att dagligen skaka om burken.
Senare får den en "shake" då du kommer ihåg.
Ställ den svalt, min finns i nedrekylskåpet på salladshyllan.

I november silas likören och slås på små söta flaskor.
Klart för servering :)


2 kommentarer:

  1. Med både hembränneri OCH langande av hermbränt kan man nog bli avskedad från samlingsbloggen ;). Men eftersom du delar med av detta härliga recept, som åtminstone jag tänker testa, är du förlåten.
    - Lotta -

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste nog att jag tog en enormt STOR risk,
      men tänkte att ärlighet varar längst.
      Och att det nog måste finnas en annan i våran "församling"
      som känner för ett spetsglas likör efter julskinkan. :))

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...